strona: << poprzednia 1, 2

Pozostałe symulatory dostarczane z "Biomechaniką potrącenia pieszego" to:

  • symulator kinematyki rozwinięcia pieszego na nadwoziu samochodu w zależności od rodzaju pojazdu, momentu rozpoczęcia hamowania oraz prędkości zderzeniowej;
  • symulator kinematyki rozwinięcia pieszego na nadwoziu samochodu w zależności od wzrostu pieszego, rodzaju pojazdu oraz prędkości zderzeniowej;
  • symulator odrzutu wzdłużnego i poprzecznego ciała pieszego w zależności od rodzaju potrącenia, kierunku przekraczania jezdni i prędkości poruszania się ofiary oraz prędkości zderzeniowej;
  • symulator kierunków patologicznej dyslokacji struktur stawowych kończyn dolnych w zależności od kierunku potrącenia oraz rodzaju pojazdu; symulator mechanizmów powstawania obrażeń na poszczególnych piętrach układu kostno - stawowego dolnych w zależności od kierunku potrącenia oraz rodzaju pojazdu;

Rys.3. - Symulacja powstawania obrażeń kończyn dolnych


Duża ilość animacji zamieszczonych w publikacji pozwala na lepsze zrozumienie techniki powstawania danego urazu, jak i może być pomocna przy tłumaczeniu wyników sekcji innym zaangażowanym osobom (zwłaszcza tych bardziej skomplikowanych i wielopostaciowych). Umożliwia również przedstawienie (i wizualizację) najbardziej prawdopodobnej wersji wypadku np. na sali sądowej.

Młodszym stażem lekarzom pomocny będzie rozdział przedstawiający krok po kroku (na filmach realizowanych podczas autentycznych sekcji ofiar wypadków) technikę sekcjonowania i typowe obrażenia ofiar potrąceń. Szczególną uwagę zwrócono na obrażenia stawów skokowych, kolanowych i biodrowych oraz miednicy i szyi.
Informacje podzielono na działy omawiające po kolei obrażenia:

  • tkanek miękkich;
  • stawów skokowych;
  • stawów biodrowych;
  • stawów kolanowych;
  • miednicy;
  • szyi;
  • oraz dział omawiający badania obrazowe.

Mechanik powstania poszczególnych obrażeń wytłumaczona jest bardzo przystępnie i co najważniejsze - zilustrowana duża ilością animacji i rysunków. Zamieszczone zdjęcia pozwalają porównać teorię z widywaną przez lekarzy praktyką.

Rys.4. - Sekcjonowanie stawu kolanowego


Ciekawym dodatkiem jest krótka historia automobilizmu i zmian typowych obrażeń na przestrzeni lat. Załączono także przykład rekonstrukcji śmiertelnego potrącenia 78 - letniego pieszego przez VW Golfa. Kierowca zbiegł z miejsca wypadku. Interesująca jest konfrontacja symulacji wersji przedstawionej przez sprawcę, wersji świadków i wersji patomorfologa, który wykonał sekcję zwłok.

Program dostarczany jest na płycie CD i nie wymaga posiadania najnowszego sprzętu komputerowego. Minimalne wymagania systemowe to: Windows 98, ME, NT4, 2000, XP, zainstalowany Media Player , QuickTime, procesor 1GHz, minimalna pamięć RAM 128 MB, karta graficzna 1024x768 16 i 1 GB wolnego miejsca na dysku twardym. No i oczywiście napęd CD do uruchomienia. Nawigacja po programie jest dość intuicyjna i prosta.

Jedyne do czego mogę mieć (subiektywne zresztą) zastrzeżenia to brak dopracowanej grafiki poza symulatorami - ekran czasami przypomina dość "kubistyczną" prezentacje w PowerPoint.
Oprócz tego brakuje mi uwzględniania innych pojazdów poruszających się po drogach niż samochody. Nie wymagam oczywiście od razu symulacji zderzenia z wozem drabiniastym, ale przy obecnym tempie rozwoju motoryzacji w Polsce, taki motocykl na przykład pewnie by się przydał.

Szkoda, że program dr Teresińskiego jest jak na razie jednym z bardzo niewielu przykładów mariażu techniki informatycznej i gruntownej wiedzy specjalistycznej (wspomaganej wieloletnim doświadczeniem), na polskim rynku. Mariażu jak dla mnie dość udanego. Chciało by się zatem więcej, bo wszak jak mówią: "jedna jaskółka wiosny nie czyni".

Galiel

W ramach komentarza Pan Lubomir Petrów Pahuta napisał:

Do artykułu "Biomechanika potrącenia pieszego" wtrąciłbym dwa grosze. Pierwszy to zwrócenie uwagi, że piesi zaczęli ginąć nie tylko pod kołami automobili ale byli również ofiarami wozów konnych. Przyczyny wtedy jak i teraz były te same czego przykładem może być wypadek śmiertelny Piotra Curie.
Drugim groszem będzie moja uwaga co do jeszcze jednego czynnika, który powinien być brany pod uwagę podczas symulacji wypadku. Jest nim wpływ alkoholu (również innych środków powodujących zwiotczenie mięśni i spowolnienie reakcji) u osób będących ofiarami kolizji z pojazdem mechanicznym. Uwaga ta wynika z przypadku jaki miał miejsce około 35 lat temu a zdarzył się znanej mi osobie. W okolicach knajpy wtargnął na jezdnię pod Fiata 126p pijany mężczyzna. Pora była wczesno nocna, nie padał deszcz, przejrzystość powietrza duża, ulica miejska jak na tamte lata całkiem nieźle oświetlona, kierowca prawdopodobnie jechał nieco więcej niż dopuszczalna wtedy prędkość 50 km/h. Uszkodzenia pojazdu: wgniecenie pokrywy bagażnika, rozbita przednia szyba, uszkodzenie wycieraczek, wgniecenie dachu przy obrzeżu szyby przedniej. Ofiara wypadku wyrzucona uderzeniem na przeciwległy pas ruchu na odległość kilkunastu metrów, bez żadnych uszkodzeń kości i utraty świadomości (chociaż w jego przypadku podobno trudno było określić było wogóle świadomość) była na tyle żwawa i żywa, że podczas pobierania krwi w szpitalu próbowała przeciwstawić się pielęgniarce co zmusiło milicjantów do użycia przymusu bezpośredniego w postaci białej pałki. Wynika z tego, że alkohol może uratować komuś życie a przynajmniej zminimalizować skutki kolizji z "rzeczywistością". Niestety jestem na straconej pozycji pod tym względem ;)

strona: << poprzednia 1, 2

Skomentuj artykuł na forum
:: Jak odczytać fałszywe dokumenty i numery VIN
:: DISCOVERY - Zbrodnie, które wstrząsnęły światem
:: Człowiek z Maree
:: Tajemnica Gatton
:: Tutoriale kryminalistyczne

:: NOWE! Puzzle

:: Przygody detektywa Maxa

:: Quiz
:: VIII Edycja Konkursu Wiedzy Kryminalistycznej im. prof. Brunona Hołysta
:: Test wiedzy o historii medycyny
:: Test wiedzy o kryminalistyce i medycynie sądowej
:: Układanka
:: Zagadki kryminalne

"Strzałę wypuścisz: zawrócisz, słowo wypuścisz: nie zawrócisz" - podobno indiańskie


GALIEL@WEBGROUP 2005