strona: 1, 2
następna >>
Prezentowany poniżej teskt ukazał się XXXX w periodyku "Medicina
Futura". Poniżej prezentujemy jego częśc dotyczącą
programu "Biomechanika potrącenia pieszego". W magazynie
wydrukowano także część druga dotyczącą metodyki wirtualnej sekcji
zwłok "Virtopsy".
Biomechanika potrącenia pieszego
Odkąd człowiek przesiadł się z konia do samochodu, stały się nasze
"cztery kółka" narzędziem niezliczonej liczby zabójstw.
Jak podają źródła KSP w 2007 roku zaistniało 49.536 wypadków
drogowych, w których zginęły 5.583 osoby, a 63.224 zostało rannych.
Ilość bliźnich, których ludzie zabijają za pomocą pojazdów mechanicznych
jest porównywalna z ilością ofiar obu wojen światowych. Na nic
nie zdają się apele trzeźwość za kierownicą, o dostosowanie prędkości
i uwagę na drogach. Ale pamiętajmy, że nie tylko kierowcy biorą
udział w tej hekatombie. Prawie 14% wypadków w zeszłym roku powstało
z winy pieszych. Często są też oni bezpośrednimi ich ofiarami.
Niestety, również śmiertelnymi.
Najczęściej piesi popełniają na drogach kilka podstawowych błędów,
takich jak:
- przechodzenie w miejscu niedozwolonym i przy ograniczonej
widoczności,
- wtargnięcie na jezdnię przed nadjeżdżający pojazd i zza stojącej
przeszkody, w tym również na przejście dla pieszych,
- zła ocena odległości i prędkości pojazdu z uwzględnieniem
dobrych i złych warunków atmosferyczno - drogowych,
- przechodzenie na czerwonym świetle i przebieganie przez jezdnię,
- poruszanie się po nieprawidłowej stronie jezdni,
- wsiadanie i wysiadanie z pojazdu od strony jezdni.
Pieszy zazwyczaj nie wie lub zapomina, że kierowca potrzebuje
średnio 1 - 1,5 sekundy do rozpoznania zagrożenia, np. osoby na
jezdni. Od chwili naciśnięcia pedału do momentu hamowania pojazdu
z pełną intensywnością mija od 0,2 do 0,4 sekundy. Tymczasem przy
dobrych warunkach pogodowych, suchej nawierzchni, samochód osobowy
poruszający się z prędkością 60 km/h, w ciągu 1 sekundy pokonuje
odległość 16,7 metra. Jeśli potrącenie następuje przy prędkości
powyżej 50 - 55 km/h, obrażenia pieszego często są już śmiertelne.
Jeżeli jesteśmy pieszym, to na to, czy przeżyjemy zderzenie z
pędzącym na nas samochodem mają wpływ głównie cztery czynniki
(na które, niestety, my nie mamy realnego wpływu). Są to:
- Nasz wiek (dziecko czy dorosły),
- prędkość pojazdu,
- budowa samochodu,
- szybkość reakcji hamowania.
Obrażenia jakich doznają piesi w wypadku mogą być dwojakiego
rodzaju:
- Pierwotne - powstałe w wyniku bezpośredniej styczności pieszego
z pojazdem.
- Wtórne - kiedy odrzucona ofiara uderza o jednie, pojazd,
inne przeszkody, bądź zostaje przejechana.
Prawna ocena okoliczności zdarzenia wymaga zatem odtworzenia
sposobu korzystania z jezdni przez pieszego, czyli ustalenia jego
pozycji oraz usytuowania w stosunku do pojazdu w momencie kolizji.
Badania pokazują, że zmiany w budowie i sylwetce aut, takie jak
eliminacja wystających elementów i ostrych krawędzi lub poszerzenie
przedniego zderzaka, powodują zanik dotychczasowych "klasycznych"
wyników potrącenia. Pojawiają się np. trudności w różnicowaniu
skutków różnych faz wypadku na podstawie wylewów krwawych w tkankach
miękkich, zanikają złamania zgięciowe i obrażenia sztancowe.
W sytuacji tej, w lubelskim Zakładzie Medycyny Sądowej
podjęto prace nad programem komputerowym wspomagającym
pracę lekarza sądowego w przypadkach śmiertelnych potrąceń pieszych.
Doświadczenie lubelskich (i nie tylko lubelskich) naukowców zaowocowało
powstaniem "Biomechaniki potrącenia pieszego"
- programu pozwalającego m. innymi na zasymulowanie zderzeń pieszego
z pojazdem w zależności od jego prędkości, rodzaju, wieku pieszego
itd.
Rys.1. - Ekran główny
Autorem publikacji jest dr med. Grzegorz
Teresiński, adiunkt Katedry i Zakładu Medycyny
Sądowej Akademii Medycznej w Lublinie.
"Biomechaniki potrącenia pieszego"
została opracowana na bazie blisko tysiąca przypadków, jako rezultat
badań autora. Temat i forma przekazu jest unikalna, ponieważ dotychczas
dostępne były jedynie książki poruszające problematykę rekonstrukcji
okoliczności potrąceń pieszych na podstawie doznanych przez nich
obrażeń (i to, powiedzmy sobie szczerze, o nie najświeższej aktualności).
Program ten jest efektem projektu badawczego realizowanego w
Zakładzie Medycyny Sądowej AM i finansowanego przez Komitet Badań
Naukowych pt. "Komputerowe wspomaganie postępowania dowodowego
w zakresie rekonstrukcji okoliczności potrąceń pieszych przez
pojazdy mechaniczne w oparciu o modelowanie biomechaniki obrażeń
układu ruchu".
"Biomechaniki potrącenia pieszego" podzielona jest
na sześć działów omawiających po kolei:
- podstawowe definicje, aspekty prawne i epidemiologię;
- aspekty techniczne, takie jak: kinematyka potrącenia lub
odrzuty pieszego;
- problematykę badania ofiary potrącenia;
- rodzaje obrażeń powstających podczas wypadku;
- biomechanikę wypadku, z wyszczególnieniem ruchu kończyn oraz
rozwinięcia ciała pieszego;
- przykłady wykonanych rekonstrukcji.
Zebrane przez specjalistów doświadczenia z codziennej pracy lubelskiego
ZMS zaowocowały zgromadzeniem ogromnej ilości rysunków poglądowych,
zdjęć, animacji, filmów z przeprowadzanych sekcji oraz przede
wszystkim wiedzy praktycznej.
Jednak główna wartością dodaną programu są symulatory, pozwalające
na wybór takich podstawowych parametrów jak:
- wiek i płeć pieszego;
- ustawienie względem pojazdu;
- kierunek i prędkość poruszania się pieszego;
- kierunek potrącenia;
- rodzaj pojazdu samochodowego;
- szybkość poruszania się pojazdu;
- wybór opcji hamowania samochodu.
Program posiada np. opcje symulacji mechanizmów powstawania
zarysowań na podeszwowych powierzchniach butów w zależności od
kierunku potracenia oraz rodzaju i fazy ruchu pojazdu.

Rys.2. - Symulacja potrącenia
strona: 1, 2
następna >>
Skomentuj artykuł na forum
|
|